8 tips som får er monter att synas på mässan

Vad ska man tänka på när man ska ställa ut på en mässa? Hur ska man få montern att sticka ut ur mängden och locka besökare? Hur involverar man sociala medier på mässan? Det är mycket att tänka på när man ska marknadsföra ett företag eller en produkt på en mässa. Här kommer några tips som är bra att ha i åtanke:

      1. Gör en tydlig och fin monter. Följ er grafiska profil när ni gör montern. Montern ska spegla ert företags identitet i färger och typsnitt i första hand. Montern ger första intrycket och ska vara tydlig och inbjudande.

    </ br></ br>

    1. Tänk utanför boxen. Kan ni ha ett tema som kan vävas ihop med företaget eller produktens profil? Kan ni klä in er monter i något som gör att montern står ut? T.ex. fokusera på ett specifikt resemål/stad om ni säljer resor, eller göra en trädgård med fototapeter på träd, ha konstgräs på golvet och ta in en bänk att sitta på om ni är ett trädgårdsföretag. Temat i montern går att koppla både med företagets tjänster eller en känsla som speglar företaget.
    2. Godis. En given giveaway förutom pennor med logo är godis med logo. Godis lockar alltid kunder till en monter och är relativt lätt att matcha med ert varumärkes profil i färg och typ av godis. Tänk på att ha minst en godistyp med papper och logo, många händer i en godisskål med papperslöst godis lockar inte i förkylningstider. Det finns många roliga alternativ som sprider budskap och samtidigt skyddar godiset t.ex. en tablettask.
    3. Ha en fyndig giveaway. Ge era besökare en giveaway som är rolig, spännande, utmanande eller användarvänlig och som har en tanke relaterat till ert varumärke. Erbjuder ni ”smarta lösningar” så kan ett litet klurigt knep-och-knåp spel vara passande. Kom ihåg att ge kunden en påse/kasse med logo som bär ert budskap och där kund kan förvara er giveaway. Givetvis ligger det även en broschyr och er katalog i påsen.
    4. Ha en välgjord trycksak. Många går igenom alla påsar/kassar efter mässan och det är då er trycksak får ert varumärke att leva vidare. Se till att er trycksak är välgjord med bra kvalitet i papper och tryck, har en snygg och lättläst design och ett innehåll som ger tips till kund samtidigt som det tydligt förmedlar vad ni gör och vad ni står för.
    5. Ha en lek eller tävling och koppla den till sociala medier. Roliga tävlingar och lekar med bra priser lockar folk till en monter. Försök att relatera aktiviteten till er produkt eller den känsla ni vill förmedla. Åter igen, erbjuder ni ”smarta lösningar” så är t.ex. lekar och tävlingar baserade på kunskap och tankeverksamhet ett bra tema. Försök även att koppla tävlingen och leken både till kundens kontaktuppgifter och till sociala medier. Att få besökaren att ta ett kort och hashtagga ert företag eller varumärke ger bra marknadsföring. Om kund t.ex. länkar ert företag på sin facebook får ni även inlänkar, vilket sökoptimerar er hemsida.  Tänk på att inte missbruka kundens kontaktuppgifter, det ger en negativ effekt. Erbjud därför en möjlighet för kund att avskriva sig från marknadsföring och kampanjutskick t.ex. nyhetsbrev. Ett exempel på en tävling anpassad både för sociala medier och för att behålla er mässbesökares uppmärksamhet även när de lämnat er monter, är att kunden ska placera er produkt eller giveaway med logo på ett ”fyndigt” ställe i mässhallen, ta en snygg bild på placeringen på instagram, skriva en passande slogan till bilden, hashtagga er unika tagg för tävlingen och länka ert företags/produkts instagramprofil. Klart!
    6. Dela med er av kunskap. Ett litet föredrag ett visst klockslag eller en personlig konsultation är alltid värdefullt för er besökare. Se till att ni delar med er av intressant och givande information innan ni pitchar er produkt. Om ni ger värde till kund så ökar ert förtroende, som i sin tur gör att er åhörare lättare tar till sig av det ni erbjuder.
    7. Mingla med profilkläder. Prata och ta kontakt med kunder på golvet eller andra utställare i tydliga, snygga och synliga profilkläder. Alla profilkläder kan göras snygga och användarvänliga om man använder logon och varumärkets färger på rätt sätt. Att nätverka i profilkläder ger en tydlig bild av var man kommer ifrån när man är på golvet och på besök i montrar. Andra utställare är en stor potentiell målgrupp. De har många kontakter och ett gott intryck ifrån ert företag kan ge ringar på vattnet.

    Vill ni ha hjälp inför er mässa?

    Vi kan hjälpa er att både skapa er monter, ta fram giveaways och fundera ut bra montertävlingar som sprider ert varumärke. Ring oss på 08 – 753 03 16 för en gratis konsultation med en av våra Brand Managers.

    Ta del av vårt utbud!

    Ni vet väl om att ni kan beställa marknadsmaterial, giveaways och monterdelar i vår webshop? Sök bland över 20.000 produkter som stärker ert varumärke.

     

    Linda Grane Printline

    Skribent

    Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.