Välkända företag kopplas ofta ihop med en specifik färg. När någon säger Ikea tänker vi på blått och gult. Säger någon Mc Donalds tänker vi i stället på rött och gult. Om någon säger Facebook finns det nog inte en enda människa som inte tänker på blått.
Färger är ett kraftfullt verktyg inom marknadsföring och etablering av varumärken. Färg är också ett superintressant ämne eftersom vi har olika associationer och känslor kring varje färg. Just därför blir färgval så viktigt när man vill bygga ett varumärke. I det här blogginlägget går vi djupare in på ämnet färg.
Färger förmedlar känslor
Det är vedertaget att olika färger förmedlar olika känslor. Om man tittar på advokatbyråer eller redovisningsfirmor och liknande kan man se ett överflöde av blått. Tittar man på apotek eller hälsokost kan man i stället se mycket gröna toner.
Blått förmedlar nämligen förtroende och sägs öka koncentrationen medan grönt förmedlar hälsa, liv och lugn.
Andra färger med förknippade känslor kan du se i bilden nedan.
CMYK, PMS & RGB
Har ni någon gång tryckt något har ni garanterat stött på dessa begrepp – olika benämningar på färger. Men vad betyder de egentligen och hur vet man vilken typ man ska använda när?
Vi börjar med vad de faktiskt betyder:
CMYK är en förkortning av Cyan, Magenta, Yellow och Key color (svart). Dessa fyra primärfäger används för att sedan blanda till den önskade färgen. PMS är en förkortning av Pantone Matching System. Detta är ett bibliotek av en mängd olika färger som bygger på 9 olika färgblandningar. Det togs fram för att skapa en färgstandard, så att färger upplevs likadant, oavsett vem som trycker och när. RGB är en förkortning av Rött, Grönt och Blått. RGB är den färg vi talar om när något är digitalt och inte tryckt. Det är en additiv färgblandning, vilket betyder att varje färg är en lampa på din skärm.
När använder vi då vilken typ av färg?
Som ovan beskrivet används RGB vid digitala produktioner. Medan både CMYK och PMS används vid tryckt produktion. CMYK använder man vid till exempel digitaltryck. PMS används i stället vid offset-tryck. Skillnaden på dessa två är som den låter. Digitaltryck sker med en typ av digital skrivare. Offsettryck görs med plåtar och den specifika PMS-färg man önskar.
Så hur ska man tänka när man väljer färg?
Börja med att fundera på vilken känsla ni vill förmedla. Sen funderar ni på hur ni kommer använda färgen. En logotyp bör ha en PMS-färg som utgångspunkt och sen en CMYK- och en RGB-variant på samma färg.
Leta inspiration bland andra företag, runt om er i vardagen eller på hemsidor som Pantone. Där finns nyheter inom färg och massor av inspiration. Dessutom tar de varje år fram Årets Färg – som ofta återfinns i inredning, mode och layouts under det kommande året.
Se årets färg nedan.
Vi hjälper dig mer än gärna!
Här på Printline har vi stenkoll på olika färgskalor, typer och trycktekniker. Dessutom är vi insatta i de senaste trenderna inom grafisk design. Så om ni har svårt att hitta en färg som symboliserar er som företag hjälper vi gärna er att hitta just er identitet.
Vill ni ha hjälp med förslag på färg eller behöver ni se över er grafiska profil och ert kommunikationsmaterial?
Kontakta oss gärna för ett personligt möte med en av våra Brand Managers.
I vår webshop hittar ni produkter och inspiration.
Skribent
Moa Dahlgren är en av våra grafiska designers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden.
På vår blogg hittar ni tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden.
Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.