Låt er lokal spegla er identitet
Ett kontor eller en butikslokal erbjuder bra möjligheter för en verksamhet att stärka sitt varumärke. Låt era besökare, såväl som anställda, få möta er starka identitet från första stund. I er miljö och lokal är det naturligt att det finns en tydlig koppling till er verksamhet och det ni representerar, både i färg och form.
En lokal kan enkelt bli en del av er identitet med hjälp av färg och dekor. Fundera över vad ni står för, vilka färger som finns i er grafiska profil, eventuella mönster samt det bildspråk ni använder och visa detta i er lokal. En vit bas är oftast en bra grund att utgå ifrån när man vill lyfta fram sina färger och mönster men det behöver inte alltid vara så. Det beror på vad ni representerar för stil. Fundera även på hur er lokal används och syftet med er profilering. Huruvida ni tar emot många kunder och vad ni i så fall vill förmedla till dem. Är det endast anställda som rör sig i vissa delar kan det vara passande att t.ex. lyfta fram era interna värdeord.
När man vet vad man vill förmedla för känsla i sin lokal är det bra att se över vad man har för möjligheter att göra detta. Hur ser er lokal ut? Har ni en entré med en lounge, sitter ni i ett öppet kontorslandskap eller är ni en butik? Lokalens funktion avgör hur ni ska dekorera den. Det kan dock vara en utmaning att välja dekorationsmetod om man saknar kunskap eller erfarenhet att ta fram ett visuellt budskap och en känsla. Ta därför hjälp av någon som förstår vad ni vill uttrycka i er inredning och som erbjuder lösningar anpassade efter er budget. Nedan följer några förslag på dekorationsmetoder som kan lyfta fram er identitet i er lokal:
Fast inredning: Den fasta inredningen så som väggar, hyllor, skåp och glaspartier skapar grunden i ert uttryck. Dessa kan ha olika utföranden i t.ex. träslag, ytor och stil. Valet av er fasta inredning utger den bas som tillsammans med alla detaljer skapar en helhet som förmedlar en känsla och inger ett intryck. Fundera på vilken bas som representerar er bäst. Är ni t.ex. klassiskt mahognyträ, minimalistiskt målat vitt eller modernt svart stål och betong?
Lös inredning: Er inredning, så som t.ex. lounge- och kontorsmöbler, mattor och lampor är givetvis av stor vikt för intrycket. Låt dessa reflektera er identitet genom stil och färg. Fundera över vilka färger som finns med i er grafiska profil och vilken stil på möbler som bäst representerar er känsla i bolaget. Åter igen, minimalistiskt eller rustikt? Modernt eller klassiskt?
Väggdekor: Även väggar talar sitt tydliga språk. Lyft fram vilka ni är genom en fototapet som förmedlar er känsla eller t.ex. en väggfärg som går i linje med er grafiska profil.
En vit vägg kan också förmedla ett budskap men ger genast större uppmärksamhet till era detaljer i inredningen. Här kan det vara passande att t.ex. ge en färgglad logo full fokus genom att återge den i en ljusskylt.
Fönsterdekor: Har ni stora glaspartier till t.ex. konferensrum och i entrén, eller ut mot gatan, kan man nyttja dessa genom att använda fönsterdekor. Med denna metod kan man enkelt lyfta fram färger, mönster, logo eller värdeord genom folier som fästs på glaset. Dekoren kan både vara genomskinlig, heltäckande, tonad, frostad eller perforerad (s.k window vision). På så vis erbjuds även möjligheten till full insyn alt. hel eller delvis avskärmning, utan att stänga ute ljus eller utsiktsmöjligheter om så önskas. Detta kan, med rätt utförande och tanke bakom motivet, ge ett professionellt och trevligt intryck som definitivt stärker er varumärke.
Önskar ni hjälp med att se de möjligheter er lokal besitter och på vilket sätt ni kan lyfta fram er identitet? Kontakta oss för en kostnadsfri rådgivning på plats i era lokaler med en av våra Brand Managers.
Skribent
Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.