Bygg ett starkt varumärke genom sociala medier: Vilken kanal passar ert företag bäst? (Del 2)
I del 1 av ”Bygg ett starkt varumärke genom sociala medier: Vilken kanal passar ert företag bäst?” tipsade vi om vad man bör tänka på innan man startar upp ett konto på sociala medier åt ett företag/varumärke. När man väl vet vilken målgrupp företaget/varumärket har, vilka man vill nå ut till, hur mycket man som företag tid- och resursmässigt kan engagera sig i sociala medier, vad potentiella följare intresserar sig för och var de finns, så är det dags att välja vilken social mediekanal som är mest lämplig för företaget/varumärket. Nedan kommer en beskrivning av de största kanalerna som finns idag samt vilken målgrupp de lämpar sig bäst för, som förhoppningsvis gör valet lättare.
- Facebook är den största sociala mediekanalen i västvärlden och är bra för företag som inriktar sig på B2C försäljning, dvs. mot privatkunder. Man ska även ha i åtanke att de flesta beslutsfattare på företag har en privat profil på Facebook, något som gör att även B2B företag gynnas av att ha en Facebookprofil där intressanta artiklar kan fånga intresset hos en potentiell kund. Idag sprids även seriösa inlägg och professionella artiklar riktade mot en specifik målgrupp, genom s.k. ”content marketing”, som ger B2B företag bra synlighet.
Tidsåtgång: Medel
Publicering: Kort/Medel. 1 inlägg/dag – 1 inlägg/mån
Längd på inlägg: Medel. Tips i punktform och länkar till artiklar/blogginlägg med en bra bild relaterad till texten fungerar bäst i detta forum
- Youtube är en kanal för videos, både långa och korta, video-bloggar, musikvideos och informationsvideos samt underhållning. Youtube har en enorm spridningsstyrka genom t.ex. facebook, och är ett bra forum både för företag inriktade mot B2B och B2C. Kortare information/presentationsvideos och guider/tips på ca 2min kopplat till er hemsida ökar er synlighet och förbättrar er SEO nämnvärt. Åter igen är begreppet ”content marketing” av stor vikt för att man ska lyckas nå fram till kund, dvs. skapa intressant information som är av värde för kund. Innehållet är avgörande och vikten av att videon speglar ert företags identitet är stor.
Tidsåtgång: Hög
Publicering: Låg. 1 inlägg/mån – 1 inlägg/halvår
Längd på inlägg: Kort/Medel. Tips och guider som är av intresse för kund samt kortare presentationer (max 2 min) fungerar bäst i detta forum.
- LinkedIn är ett professionellt forum som gått från blivit ett jobbsökarforum till ett utmärkt sätt att nå ut till kunder och skapa kontakt med prospekts genom att ta vara på sitt kontaktnät. Här lägger man som företag ut längre inlägg/artiklar likt en blogg som är av värde till kund. LinkedIn lämpar sig väl för företag inriktade mot B2B i försäljningssynpunkt, men även till en viss B2C, så som coachning, personlig utveckling och kurser. Alla företag bör ha en profil på LinkedIn även om den inte hålls aktiv via artiklar/pulse. Ett företag vars anställda har en företagsprofil att koppla sin anställning mot ger ett mer attraktivt och professionellt intryck.
Tidsåtgång: Hög
Publicering: Medel. 1 inlägg/vecka – 1 inlägg/mån
Längd på inlägg: Medel. Tips och guider och artiklar som är av intresse för kund fungerar bäst i detta forum.
- Twitter är ett forum som är kortlivat och skapar diskussion. Här släpps pressreleaser, nyhetsrubriker och åsikter. Här kan man följa kommentarer ifrån debatter och uttalanden ifrån företag, kändisar och politiker. Här är antalet ord begränsat och den höga mängden ”inlägg” gör att ett inlägg får kort livstid. Twitter lämpar sig både för B2B och B2C men främst för de företag som är kopplade till ett event av något slag, t.ex. en stor mässa, gala, event, TV eller press, där en ”tagg” kan kopplas till någonting större som drar läsare och publicitet.
Tidsåtgång: Låg
Publicering: Hög. Minst 1 inlägg/dag
Längd på inlägg: Låg. Kort information och kommentarer till branschspecifika nyheter/publikationer eller ämnen av intresse hos sin målgrupp fungerar bäst i detta forum.
- Pintrest är det självklara valet för företag inriktade mot B2C, speciellt inom hälsa, inredning/renovering, kläder och design. Här lägger man som företag ut tips/guider för att inspirera sin målgrupp. Bilder så som produktbilder och inspirationsbilder är av största vikt.
Tidsåtgång: Medel
Publicering: Hög. 1 inlägg/vecka – 1 inlägg/månad
Längd på inlägg: Medel. Tips, guider och bilder i form av produktbilder och inspirationsbilder fungerar bäst i detta forum.
- Instagram är ett bild- videoforum som lämpar sig väl både för företag inriktade mot B2B och B2C. Instagram ger en VIP känsla och en unik alldaglig inblick i en verksamhet ”bakom kulisserna”. Här kan man även tipsa kunder att gå vidare till t.ex. hemsida/blogg för att ta del av en guide/tips inom specifika områden intressant för kund alt. informera om nyheter, invigningar, events som man som företag vill uppmärksamma. Som företag är det viktigt att skapa ett värde hos kund som gör att de vill följa dig, t.ex. ta del av erbjudanden först, få se det senaste först. Att bara ge en unik inblick i er verksamhet är oftast inte intressant för kund, om ni inte som företag/varumärke redan är attraktiva. Det är också viktigt att komma ihåg att ett forum som instagram även kan stärka ett företag internt likväl som externt. Som företag är det bra om de anställda ”taggar” företaget då detta får högre spridning, stärker företaget som arbetsgivare och skapar attraktion på arbetsmarknaden och hos framtida kunder.
Tidsåtgång: Låg
Publicering: Hög. 1 inlägg/dag – 1 inlägg/vecka
Längd på inlägg: Låg. Kort information som ger en unik inblick i er dagliga verksamhet och tips på branschspecifika nyheter/publikationer eller ämnen av intresse hos sin målgrupp fungerar bäst i detta forum.
Detta inlägg är del 2 av 2. Läs även Del 1 av ” Bygg ett starkt varumärke genom sociala medier: Vilken kanal passar ert företag bäst?” för att ta del av vad man ska tänka på innan man startar upp ett konto på sociala medier åt ett företag/varumärke.
Vill ni ha hjälp med att ta fram er digitala strategi samt innehåll för sociala medier? Läs mer om vår tjänst sociala medier. Kontakta oss för mer information på 08 – 753 03 16 eller maila till info@printline.se
Skribent
Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.