Hur bygger man ett personligt varumärke? – Träningsprofilen Sabina Dufberg delar med sig av sin framgångssaga.
I onsdags annonserades vinnaren av Biggest Loser 2015 på TV4. Stort grattis till Robert Sander för att ha tagit sig igenom denna fantastiska viktminskning. Vi har följt resans gång i.o.m. att produktionen av de tävlandes t-shirts legat hos oss på Printline och det har varit fantastiskt att se storlekarna minska i rasande fart.
Vi var givetvis på plats vid inspelningen av finalen för ca en månad sedan och fick nöjet att växla några ord med Roberts fantastiska tränare Sabina Dufberg. Sabina är framgångsrik som tränare, föreläsare och utbildare inom mindfulness, träning, kost och sitt egna koncept “Elite Brain Training” och har därav ett eget varumärke att marknadsföra.
Träningsbranschen är tuff med så många aktörer och att Sabina blev uppringd av produktionen för Biggest Loser är ett tydligt kvitto på att hennes marknadsföring är framgångsrik. Hon säger själv att hon tror att framgången ligger i att hon fokuserar på att göra det hon verkligen kan, “på så vis skapar jag trovärdighet” säger hon.
Sabina är medveten om att hennes varumärke får en positiv påverkan av att synas i TV, “Att synas i TV är förstås en otroligt bra marknadskanal”, säger hon. Samtidigt var det inte den främsta anledningen till att hon tackade ja till uppdraget som tränare för Biggest Loser utan snarare att det var en utmaning och ett viktigt uppdrag som verkligen gör skillnad. “Alla människor är unika och olika. Biggest Loser är en erfarenhet där jag ständigt får ny kunskap om nya individer”, säger hon.
Att vara en TV-profil kan öka behovet av genomtänkt marknadsföring och kan skapa förväntan på t.ex. sociala medier. Sabina har funderat noga kring sina tjänster och paketeringen utav dem och rekommenderar andra som vill lyckas inom samma bransch att göra samma sak, ”på så vis blir det enklare för kunden att se helheten än om du radar upp allt du kan och tjänster i massor”, säger hon. När det gäller sociala medier är Sabina noga med att bara ge ut den information som hon känner dig bekväm med. “Man ska hålla på sin integritet”, säger hon. Samtidigt trycker hon att det är viktigt att vara personlig. Vid framtagningen av sin logo var det just den känslan som låg i fokus. Logon skulle kännas ”personlig”. Logon används både på t.ex. på hemsidan och i sitt material vid föreläsningar. Hon är väl medveten om vikten av igenkänning. ”Min logo finns med på allt material i mina presentationer”, säger hon.
Vi på Printline kan inte annat än att hålla med och är glada över att Sabina har en sån hög medvetenhet om den identitet hon skapat kring sitt varumärke. Vi vill önska Sabina allt gott i sina framtida projekt och är glada över att vi fick en liten pratstund kring hennes varumärke och marknadsstrategi.
Ett starkt varumärke byggs av en tydlig identitet som förmedlar rätt känsla till den tilltänka målgruppen. För att kunna förmedla rätt känsla i ett varumärke, den känslan som man vill att kund ska få och uppleva av sitt varumärke, är det viktigt att man noga tänker igenom vad man vill att varumärket ska uttrycka och vad varumärket ska stå för innan man formger logo och bygger sin profil. Ett starkt varumärke byggs alltid från grunden.
Vill du ha hjälp med att ta fram en logo till ditt företag eller skapa en grafisk profil? Vi på Printline Idéproduktion hjälper mer än gärna till med att ta fram en logo som ger rätt känsla och som stärker ditt varumärke. Ring oss på 08 – 753 03 16 för en gratis konsultation med en av våra marknadskonsulter.
Foto: Printline Idéproduktion samt Anders Gåhlin | Gaahlin.com
Skribent
Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.