Marknad- och kommunikationstrender 2016

Nytt år innebär nya möjligheter. Nu nalkas påsken och det första kvartalet går till sin ända. Tiden efter årsskiftet är ofta en tid då företag samlar kraft inför det kommande året, planerar nya strategier för att nå nya mål och ser över trenderna inom marknadsföring. Det vi alla vill veta är ju förstås hur vi ska marknadsföra oss, hur kunderna hittar oss och hur vi konverterar dem från prospekts till kunder.

Inom marknad och kommunikation spås marknadsföring online och ”content marketing” d.v.s. marknadsföring av värde och intresse för kund, fortsätta att ta mark. Teknikens framfart innebär ökade möjligheter för varumärken att synliggöras men innefattar även utmaningar där tillgängligheten och den ökade kommunikationen, åt båda håll, lägger högre förväntningar på varumärket att kunna konvertera prospekt till kund och att ta vara på kunder som önskar en snabb respons.

Vi ser hur varumärkets värde och trovärdighet får allt större vikt och hur den emotionella aspekten i konsumentens köpbeteende ökar. Storytelling är fortfarande högaktuellt och musik, bildspråk samt rörligt bildformat får allt viktigare roller i kommunikation mot kund.

Vi på Printline ser fram emot ett fortsatt kommunikativt 2016 med nya tekniska framsteg och innovativa metoder för förbättrad marknadsföring men framförallt mot att få möta konsumentens önskemål om att skapa genuin och trovärdig kommunikation med ett värdefullt, ärligt och emotionellt grundat budskap.

Nedan följer ett par trender vi tror oss se under det fortsatta året:

• Content marketing. Dagens konsumenter är pålästa och kräsna, en effekt av den ökade tillgängligheten av information och den mängd reklambudskap som vi utsätts för dagligen. Kunder fokuserar på den information de tycker är av intresse och av värde för dem. Kommunikation av värde med fokus på innehåll, så kallad ”content marketing”, ligger därav fortfarande i topp under 2016.

• Förtroendeingivande kommunikation. Vikten av att vara autentisk och förmedla trygghet som varumärke ökar, något som kommer att återspeglas i kommunikation mot kund. Kunder vill känna förtroende för varumärken och dras inte längre lika tydligt mot titlar som ”Helt otroligt”, vilket leder till en labyrint av lockbeten, utan snarare mot mer trovärdig information.

• Emotionell storytelling. Kunden styrs allt mer av känslor vid inköp. Varumärken behöver skilja sig ur mängden och engagera emotionellt, skapa ett värde och vara av vikt i kunds ögon för att varumärket ska få kunds förtroende. Bearbetad emotionell storytelling kommer att fortsätta att väcka uppmärksamhet under 2016 och vi förväntar oss fler reklamfilmer likt Volvos, Halebops och Lidls, som framgångsrikt skapar igenkänning hos sin målgrupp.

• Ökat intresse för konverteringstjänster. Trycket från kunder ökar i.o.m. att information och varumärken blir alltmer tillgängliga online via t.ex. sociala medier och chat-service. Detta ökar även pressen för varumärken att kunna ta tillvara på sina kunder och hantera konsumentens förväntan på snabb respons. Ny teknik som förenklar hanteringen av nya prospekts och omvandlingen från leads till kunder får troligtvis fäste även hos mindre företag.

• Utbildningsfokus på sociala plattformar. Youtube har länge varit ledande som plattform för gratis instruktionsvideos och utbildningsvideos. Detta förtroendeingivande tillvägagångssätt att nå ut till kund genom fokus på mervärde och intresse för vad kunder eftersöker fortsätter att ta mark som en del av företags och varumärkens marknadsstrategier.

Vill ni ha hjälp med att bygga er marknadsstrategi och kommunikationsplan för året? Fokusera på det ni gör bäst och låt oss bli er externa marknadsavdelning. Kontakta en av våra marknadskonsulter för en kostnadsfri rådgivning om hur ni kan stärka ert varumärke genom innovativ kommunikation och en stark identitet.

Skribent

Linda Grane är en av våra Brand Managers som hjälper er att stärka ert varumärke på marknaden. Här ger Linda tips och inspiration till hur ni kan bygga en identitet kring ert varumärke som gör er mer attraktiva på marknaden. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om hur ert företag kan nå ut till rätt målgrupp här.